Edukacja seksualna, dotycząca m.in. metod antykoncepcji, pozwala uniknąć wielu niechcianych ciąż u nastolatek. Dzięki niej kobieta może świadomie przygotować się do macierzyństwa, a nie być przez nie zaskakiwana - podkreślają ginekolodzy i seksuolodzy.
Według ginekologa, choć w Polsce ogólna liczba porodów spada, to obserwuje się wzrost liczby porodów wśród nastolatek. "Nie jest to jeszcze powszechne zjawisko, ale musimy się liczyć z tym, że ponieważ wiek inicjacji seksualnej w Polsce stopniowo się obniża, to coraz więcej nastoletnich dziewcząt jest narażonych na zajście w nieplanowaną ciążę" - podkreśla specjalista. Coraz większa liczba młodych osób będzie też zagrożona chorobami przenoszonymi drogą płciową, np. AIDS.
Z danych przedstawionych przez prof. Zbigniewa Izdebskiego seksuologa z Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Zielonogórskiego wynika, że w 2005 roku średni wiek inicjacji seksualnej Polaków w wieku 15-49 lat wynosi 18,8 lat dla kobiet i 18 lat dla mężczyzn.
Badania 17- i 18-latków ujawniły natomiast, że 27 proc. chłopców oraz 17 proc. dziewcząt przeszło inicjację przed 15 rokiem życia. Jak powiedział seksuolog, wprawdzie 57 proc. nastolatków z tej grupy wiekowej przyznało się do stosowania jakichś zabezpieczeń w trakcie kontaktów seksualnych, ale często są one niewystarczające. "Dość powiedzieć, że niektórzy z badanych uważali np. stosunek analny za metodę antykoncepcji" - zaznacza prof. Izdebski.
Zdaniem specjalistów, najlepsze efekty w prewencji nieplanowanych ciąż, jak również zakażeń przenoszonych droga płciową, może dać wysokiej jakości edukacja seksualna młodzieży szkolnej, dotycząca m.in. metod antykoncepcji.
Takie wnioski płyną też z raportu nt. sytuacji młodzieży w Polsce przygotowanego przez przedstawicieli ONZ, którzy odwiedzili nasz kraj na początku 2007 roku, podkreśliła Beata Balińska reprezentująca Program Narodów Zjednoczonych na Rzecz Kobiet, UNDP Polska.
Według specjalistów z ONZ, jakość tej edukacji jest bardzo niska.
Dla przykładu, zajęcia z zakresu edukacji seksualnej i wychowania
do życia w rodzinie są programami nieobowiązkowymi w polskiej
szkole. Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że aż 80 proc.
nauczycieli przekazuje uczniom informacje na temat zakażeń HIV
i
innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową. Jednak trudno
ustalić zakres przekazywanej wiedzy.
"Niestety, typowa dla polskiej szkoły jest marginalizacja wiedzy na temat antykoncepcji. Sprowadza się ona głównie do promowania abstynencji seksualnej" - podkreśla Balińska. Jak wynika z badań, aż 30 proc. nauczycieli w ramach edukacji seksualnej chciałoby uczyć młodych ludzi, by nie współżyli ze sobą przed ślubem.
Raport przedstawicieli ONZ podkreśla, że aby zmniejszyć zagrożenia dla zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego w Polsce powinno się wdrożyć edukację seksualną do obowiązkowego programu szkoły.
Według prof. Izdebskiego, statystyki wskazują, że Polska jest
krajem dużego przyzwolenia na edukację seksualną w szkole.
W 2005
roku opowiadało się za nią ponad 90 proc. ankietowanych.
Jak ocenił prof. Medard Lech z Europejskiego Towarzystwa Antykoncepcji, brak obowiązkowej edukacji seksualnej w polskiej szkole wynika m.in. z faktu, że temat ten jest nazbyt zideologizowany - angażuje się w niego zbyt wiele osób oraz instytucji.
Inna przeszkodą dla edukacji seksualnej w Polsce jest też
rozbudowany negatywny marketing społeczny wobec antykoncepcji. Jak
podkreśliła Balińska, w raportach zagranicznych Polska jest
wymieniana jako kraj o najniższej w Unii Europejskiej częstości
stosowania nowoczesnych metod antykoncepcji
i planowania rodziny.
Jak podsumował prof. Izdebski, z najnowszego raportu WHO
dotyczącego wpływu edukacji seksualnej na zachowania młodych ludzi
wynika, że nie wpływa ona na wzrost aktywności seksualnej, a może
nawet opóźniać wiek inicjacji. Dzięki niej rośnie też odsetek
młodych ludzi, którzy preferują bezpieczne współżycie. Z raportu
wynika ponadto, że edukację seksualną najlepiej zaczynać
w grupie
osób, które jeszcze nie rozpoczęły życia płciowego. Jak zaznaczył
prof. Izdebski, to korzystne działanie dotyczy programów
edukacyjnych wysokiej jakości, takich, które uwzględniają
kulturowy, religijny i społeczny kontekst danego kraju.